Morgen gaat het beter?

05/22/2023

Afwachten is niet altijd effectief

Van een werknemer overlijdt de partner. De organisatie probeert met de leidinggevende, Arboarts en HR de medewerker zo goed mogelijk te ondersteunen. Na een lange periode van afwezigheid begint de medewerker weer met werken.

Als alleenstaande ouder gaat de medewerker op zoek naar een nieuwe privé-werkbalans maar merkt dat dit haar zwaar valt. De werknemer is onzeker of ze nog wel kan en wil voldoen aan alle eisen die de organisatie vraagt. Voorheen voelde ze zich als een vis in het water in de functie en organisatie maar ze is veranderd. Ze weet niet goed met wie ze dit kan bespreken en durft haar leidinggevende niet om nog meer ruimte te vragen. Ze wacht af. Morgen gaat het vast beter.

De leidinggevende is blij dat de werknemer terug is. Tegelijkertijd ziet hij ook dat de werknemer het moeilijk heeft. Hij vindt het lastig om dit bespreekbaar te maken, want de medewerker heeft al zoveel op haar bord. Hij besluit het tijd te geven. Morgen gaat het vast beter.

Maar wat als het niet beter gaat?

En dan schuiven medewerker en leidinggevende een tijd later aan mijn tafel voor een mediation. Het ging namelijk niet beter. De medewerker en leidinggevende vinden het steeds lastiger om met elkaar te praten en nu ligt er ook nog een negatieve beoordeling op tafel die voor de medewerker als een complete verrassing kwam. Hoe heeft dit zo kunnen lopen?

Aan tafel regent het standpunten over en weer. Ze praten wel maar niet met elkaar, laat staan dat ze naar elkaar luisteren. Ik onderbreek dit proces en begin met vragen te stellen. Langzaam komen er emoties en gevoelens als teleurstelling, angst, onmacht en wantrouwen naar boven over het gedrag van de ander en zichzelf. Zonder het te beseffen praten ze nu met elkaar in plaats van via mij en zijn ze bereid om naar elkaar te luisteren over wat ze nodig hebben van elkaar en de organisatie. Er ontstaat ruimte om na te denken over hoe het nu verder moet. Uiteindelijk besluiten werknemer en werkgever uit elkaar te gaan maar de gesprekken hierover verlopen nu in meer harmonie en er hoeven geen aanvullende juridische kosten gemaakt te worden.

Voorkom een gang naar de rechter

Een negatieve beoordeling kan aanleiding geven tot een conflict maar is zelden de oorzaak. Als mediator ga ik op zoek naar wat er nog meer speelt en stimuleer ik partijen om met elkaar te zoeken naar mogelijke wederzijdse belangen. Als die zichtbaar worden aan iedereen, ontstaat er ruimte voor onderhandeling en kunnen ze een gang naar de rechter voorkomen.

Hi, ik ben Natasja Beije!

Als geregistreerd (familie)mediator en adviseur op het gebied van conflicten help ik familieleden en organisaties om met elkaar in gesprek te gaan én te blijven. Samen voorkomen we escalatie van het conflict en zoeken we naar een uitweg.

Lees hier verder

Hulp nodig bij (v)echtscheidingen, familieruzies en conflicten op de werkvloer?